Ekologické okénko

 

                Nedílnou součástí vzdělávání je i environmentální (ekologická) výchova. Vede žáky k odpovědnému vztahu k přírodě, k odpovědnosti každého jedince za úroveň životního prostředí i společnosti, k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoje společnosti.

            Žáci naší školy se ekologií zabývají nejen ve výuce, ale již druhým rokem například probíhá celoškolní soutěž ve sběru tříděného papíru, v letošním roce rozšířená o sběr plastových víček. Ve třídách byly instalovány tzv. plasťáky a papíráky a žáci mohou třídit odpad přímo ve třídách. Pro mladší žáky 1. a 2. tříd bylo do školy pozváno divadlo, zabývající se pohádkami s ekologickou tematikou. Pro žáky starší byla zorganizována beseda s názvem Tonda obal, při níž se dověděli mnoho nových informací týkajících se třídění odpadů, jejich recyklace a možnosti dalšího využití těchto recyklovatelných surovin, v praxi si také správné třídění odpadů vyzkoušeli. Posuďte sami, jak žáky páté třídy beseda zaujala a jaké poznatky si z ní odnesli.                                                      

 

Třídění odpadu

 

Dnes jsme byli na přednášce o třídění odpadu. Zapamatovala jsem si, že třídění odpadu je velice důležité. Myslela jsem si, že máme jen čtyři kontejnery na tříděný odpad, ale teď už vím, že jich máme sedm. Na plast, sklo, papír, kov, bioodpad, nebezpečný odpad a směsný odpad.          

Také bych chtěla abychom měli v Sokolově všech sedm kontejnerů, a aby se jejich počet zvýšil.

V Sokolově u Technických služeb máme sběrný dvůr, kde je možnost vyhodit veškerý odpad. Také jsem se dozvěděla, co všechno můžu házet na zahradu do kompostu (bioodpad).

            Už vím, jak se vyrábí papír, a že mokrý nebo politý či zašpiněný patří do směsného odpadu. Vím, že do skla nepatří porcelán ani keramika. Dozvěděla jsem se, že na krabice od džusů a podobné se budou vyrábět nové kontejnery. Tato firma má také svého maskota Tondu Obala. Přednášející nám také pověděl o tom, jak se léky vracejí do lékárny a jak se zneškodní nebezpečný odpad.

            Já odpad třídím od té doby, co k nám přivezli kontejnery. Odpad třídíme také ve škole. Máme Plasťáka, do něhož házíme plast a Papíráka, do kterého dáváme papír.

            Docela mne mrzí, že někteří lidé neházejí papír do správného kontejneru a ničí nám lesy a podobně. Přednáška se mi moc líbila a byla velice poučná.                                                           Kristýna Wolfová, 5. C

 

Beseda o třídění odpadů

         Dnes 2.března jsme ve škole měli přednášku o třídění odpadu. Pěkně nám vysvětlili, proč máme třídit odpad, jak probíhá recyklace a měli k tomu pomůcky např.:malé kontejnery, obrázky z recyklace atd.     Zaujalo mě, že existuje 7 kontejnerů. Všechen odpad se také může nosit na sběrný dvůr. My ve škole i doma odpad třídíme.Docela by mne zajímalo, proč třeba v Německu mají kontejnery na bioodpad skoro v každé ulici a my ne a navíc ještě vozí odpad k nám. Dnes se mi ta přednáška moc líbila a jsem rád, že o tom vím zase trochu víc.

                                                                                                              Jan Berg, 5.C

                                         

 

Beseda o třídění odpadu

        Včera jsme byli na přednášce o třídění odpadu.Myslím si, že tato přednáška byla velmi poučná a myslím si, že by ji potřeboval každý, kdo netřídí odpad. Věděla jsem, že máme čtyři kontejnery, ale velice jsem se mýlila.Existuje sedm kontejnerů. Tyto kontejnery jsou na směsný odpad, sklo, papír, plast, nebezpečný odpad, biologický odpad a kov.

            V naší třídě máme Plasťáka (na plast) a Papíráka(na papír). Když nám přednášející ukázal zbylé tři nové (pro mne nové) kontejnery, nevěděla jsem, který kontejner na co je. Pak nám vysvětlil, že do nebezpečného odpadu patří např. teploměr, do kovu patří např. kovový kbelík, do bioodpadu např. tráva. Myslím si, že bioodpad mohou používat pouze lidé,co mají zahrádku.

           Uvědomila jsem si, že bych měla více třídit odpad. Velice bych chtěla, aby se počet kontejnerů zvýšil na vesnicích, abychom mohli více třídit odpad. Je mi velice líto stromů, které využíváme a tím ničíme přírodu. Kdybychom netřídili odpad, myslím si, že bychom nemohli moc dobře dýchat. Já třídím odpad a přeji si,aby se všichni ostatní zapojili.

             Znak společnosti Ekonom je Tonda Obal. Velice by mne zajímalo, jak na toto jméno přišli. Z této přednášky jsem si zapamatovala, že máme více třídit odpad, kvůli životnímu prostředí. Prosím Vás, nebuďte líní, třiďte odpad.                                                                                   Lenka Oršulová, 5. C

Nebuďte líní, třiďte odpad.

            Existují různé druhy kontejnerů. Na směsný odpad, plast, sklo, papír, bioodpad, nebezpečný odpad a kovy. Do budoucnosti by se měl připravit kontejner i na obaly od mléka, džusů, atd. Viděl jsem také, jak se z rozsekaného starého papíru může vyrobit tvrdá dřevotříska.

            Byl bych rád, kdyby se odpad nejenom třídil, ale i uklízel. Já odpady třídím. Máme k tomu možnost. Nedávno nám totiž přivezli čtyři nové kontejnery na třídění odpadu. Dva jsou na plast a další dva na sklo a papír. Byl jsem rád, když jsem viděl, jak lidé i z posledního domu v ulici, kde bydlím, třídí odpad, i když to mají hodně daleko.

            Beseda o třídění odpadu mě bavila. Nejenže jsme se naučili něco nového, ale také jsme se dozvěděli, jestli třídíme odpady dobře.                                                                        Jan Kindl, 5. C

 

Kontejnery na tříděný odpad

            Po této besedě už víme, že neexistují pouze čtyři kontejnery na odpad. Myslím si, že lidé na třídění odpadu nemyslí a zaplňují okolí odpady. Třídění má jistě svůj význam. Zajímalo by mě, proč vzniká nejvíce odpadů, které nemůžeme třídit.

            Chtěla bych se podívat, jak probíhá recyklace. Dověděla jsem se, jak úřady někdy zanedbávají svou práci. V některých menších městech kontejnery nejsou. Přednášející nám pověděl, že v Německu mají kontejnery na nebezpečný odpad skoro v každé ulici. Ale proč to u nás takto nefunguje? Asi jediné, co jsem se nedověděla je, jak vzniklo jméno Tonda Obal, jak vznikla recyklace a skládky.

            Jsem moc ráda, že se o toto téma někdo zajímá. Asi nejlepší na povídání bylo praktické třídění odpadů. Celá beseda byla velmi poučná a naučili jsme se hodně nových věcí. Jen mne mrzí, že případy přeplněných kontejnerů jsou velice časté a zda-li existuje způsob, jak tomu zabránit.

                                                                                                                                  Jana Kuderová, 5. C

 

Zpracovala N. Beňadiková